19. november 2011

Svar på spørsmål!

Hva er det beste med å være mamma?
Det må absolutt være å kjenne morsfølelsen, og det å ha en liten en som er avhengig av deg og bare du kan hjelpe. å føle seg nødvendig rett og slett.

Førstegangsmamma i 30-årene VS førstegangsmamma i tenårene; begrunn gjerne :) 
Siden jeg var ei lita jente så har jeg alltid synes det å bli ung mor var svært viktig for meg. Nå defineres jo 'ung mor' som ganske mye, men så lenge jeg var i stand til å leke med barnet mitt og kunne speile energien så var det ungt nok. Så med tanke på energi, kropp og helse så vil jeg si at å få barn i tenårene er bedre enn å få de i 30-40 årene, både for barnets del og for forelderens del. Men 'i tenårene' kan jo dra det helt ned til 13 år, og såpass unge synes jeg bør vente. Jeg sier ikke at 13 åringer er dårlige mødre, men det er noe med å kunne overleve selv, før en tar ansvaret over et nytt liv også.

Om du kunne ha gjort noe annerledes i livet, hva ville du ha gjort?
Jeg har, som de aller fleste, gjort mye jeg angrer på og ville gjort mye for å ha ugjort, men slik livet er pr. dagsdato og resultatet av det hele så ville jeg ikke ha endret på en eneste ting. Jeg lever det livet jeg fantaserte om som barn. Kanskje jeg hadde lave mål for meg selv, men å være mor, husmor, forlovet og bor for oss selv var absolutt målet mitt.

Er det en av dere som er den strenge, og andre som er den som alltid gir etter med tanke på Lukas?
Vi begge tar begge roller når det er nødvendig, vi er ikke good cop - bad cop på noen måte og jeg føler at vi jobber med gutten på samme lag. Men jeg vet at mammahjertet mitt er det som først gir etter, og jeg kan kanskje virke som den som gir etter.

Hvordan kom dere frem til navnet?
Jeg var hjemme alene med morgenkvalme til de tusener i uke 15, så jeg ble liggende rett ut på sofaen å se på TV før neste runde på badet kom. Jeg satt å tenkte på navn, så jeg letet etter fine navn i serier osv, og jeg fikk idéen av One Tree Hill hvor en spiller en rolle som heter Lucas. Jeg likte det navnet og snakket senere med samboer om det, han var enig. Men jeg synes Lucas ble for lite originalt etterhvert da dette også tilfeldigvis var ett av de mest brukte navnene i 2009, så jeg fikk for meg at Lukas med K var mye finere, og det synes jeg fortsatt. Sambo var like enig og sånn ble det. Han er IKKE oppkalt etter han fyren i serien, bare så det er sagt! Vi visste at ungen kom til å få mitt etternavn, så jeg synes han også skulle få noe fra faren sin også, så han fikk mellomnavnet hans som en del av fornavnet (fikk ikke lov å bruke det som et mellomnavn for ettellerannet lovverk) så sånn ble det til at han heter Lukas André

Hvordan samarbeider dere i hverdagen?
Vi snakker mye sammen og er enige i hvordan vi skal oppdra gutten og ellers også om daglig gjøremål. Jeg føler at vi samarbeider bra, men vi er også i samarbeid med en familie veilder av diverse grunner med gutten så jeg tror vi samarbeider såpass bra med han fordi vi har et opplegg en tredjepart har gitt oss og vi følger det. 

Hva er det som gjør at du elsker din kjære, og motsatt dersom du får snike ham til å ta en del i bloggen? =) 
Jeg elsker han fordi han er slik han er, jeg forstår han og han forstår meg og jeg føler meg hørt. Vi er ulike, men ikke for ulike, og jeg tror det er derfor vi passer såpass bra sammen også. Jeg kan snakke med han om alt.

 
Hva er det beste du vet å spise?
Dette varier så enormt. Ene dagen er det enchilada, en annen dag er det kyllingsalat, så er det pop tarts og så er det luft og kjærlighet.

Hva er ditt drømmested?
hmm jeg har alltid hatt lyst å flytte til California, så jeg tror det er det som er drømmestedet mitt når vi snakker om i fysisk rom, ellers så tror vi alle har et 'happy place' vi liker å drømme oss vekk til.

Hva er din drøm?
å få fortsatt være mamma, og evt som nevnt å flytte til California eller et annet stede det ikke blir særlig kaldt noen gang i løpet av året.

Hvor skulle du ønske du bodde?
haha hvorfor leser jeg ikke de neste spørsmålene før jeg svarer?!
California.

Hva er det siste og første du gjør om dagene?
Når jeg våkner må jeg alltid ligge litt i sengen å se opp på himmelen og treet som står rett utenfor vinduet. Er det sol så ligger jeg ekstra lenge å bare ser på at treet svaier.
Så sjekker jeg telefon, kler på meg, om lukas våknet først så tar jeg han opp og steller han, eller så går jeg rett på badet selv.
Det siste jeg gjør om dagen er nok å ligge å følge med på månen som skinner rett utenfor vinduet, sjekker post secrets, FML, Wordfeud og Cyanide and happiness på telefon og leser til jeg er trøtt nok til å sovne. Sovner jeg ikke så ligger jeg der å ruller til kl 6.30 (-ish) så gir jeg opp å ikke sover den natta..

Hva synes du selv du er skikkelig god på?
Godt spørsmål. Jeg har ingen aning!
Føler ikke jeg har noe spesielt talent for noe som helst egentlig.

Vist du vant 30 millioner på lotto, hva ville du brukt pengene på og hvorfor?
Kjøpt meg et hus jeg vet jeg kan holde gående, selv etter at pengene er borte først, satt inn en del på sparekonto til Lukas. Betalt ned så mye gjeld jeg kunne for familien og resten (om det er noe) hadde gått på sparing. Hadde fortsatt levd som jeg gjør nå, fattig.

Er det noe du ønsker å ha gjort anderledes i livet ditt?
Nei, jeg hadde ville gjort det slik jeg gjør det nå, men jeg skulle ønske jeg kunne bruke mer tid på hobby og det jeg ønsker å drive med. Men dette er et pengespørsmål, ikke tid eller valg.

Hva er dine topp 10 å gjøre/oppleve før du dør?
1. Reise rundt omkring
2. Jeg vil oppleve at Lukas vokser opp
3. Jeg vil gifte meg
4. Jeg vil kjøpe meg et hus, akkurat der jeg vil ha det.
5. Jeg ønsker meg ett barn til.
6. Jeg ønsker å kunne lære meg å fly et fly selv.
7. Jeg vil bli gammel
8. Jeg vil kunne gjøre noe stort for noen, som virkelig har betydning for dem.
9. Jeg vil reise til verdensrommet.
10. Jeg ønsker å oppdage noe som ikke er oppdaget før.

Favoritt; farge, tall, mat, film, serie, dyr, opplevelse, årstid, ting i huset. :))?
Farge: Lilla
Tall: 4 og 13
Mat: svart på lengere oppe, det varierer.
Film: Requiem for a dream, inception, twilight.. mange
Serie: akkurat nå er Walking dead en favoritt, ellers Weeds. Teller Smosh?
Dyr: Kattedyr og dinosauruser.
Opplevelse: å få Lukas
Årstid: Sommer når det er på det varmeste.
Ting i huset: Akkurat nå er skrivebordet mitt min beste venn :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar